Gyllene läge för e-handeln
Det känns inte helt bra att profitera på den olycka och oro som hänger samman med coronavirusets spridning. Visserligen gör vissa det genom att de försöker sälja handsprit eller annan skyddsutrustning. Samtidigt finns det tydlig dokumentation på att e-handeln upplevs som säkrare än traditionell handel.
E-handeln har därför ett gyllene läge att få en ökad omsättning på den fysiska handelns bekostnad. Det är nu som det blir viktigt för e-handeln, i konkurrens med annan e-handel, att synas på Google. Man vad kan man göra?
På lång sikt kan man göra allt det som SEO går ut på. Man tittar på de viktigaste faktorerna först och åtgärdar dessa. Se våra förslag under on-page SEO och off-page SEO. Effekterna av coronavirusets spridning kan vara i många månader. Då hinner effekterna från det man gör slå igenom.
På kort sikt finns det några få saker man kan göra. Det första och bästa förslaget är att öka laddningstiden på sin sida. Man kan börja med att titta på PageSpeed Insights. Där får man förslag på hur man kan öka laddningshastigheten. Om det rör sig om några för stora bilder som kan göras mindre är detta en enkel åtgärd som kan ha snabb positiv effekt.
Kontakta oss gärna för ytterligare förslag som kan göras både på lång sikt och kort sikt.