Optimering av ledarskapssajter
En sökning på google på ordet leadership ger 753 miljoner träffar. En sökning på ordet ledarskap ger ungefär 10 miljoner träffar. Hur ska man bära sig åt för att komma högt på en sökning på ett så extremt vanligt förekommande sökord? I detta inlägg får du fem grundläggande tips.
1. Köp ett domännamn där ordet ledarskap ingår. När det handlar om sökord med så många träffar är det nödvändigt att du har ett domännamn där sökordet ingår för att komma högt på sökresultatet. Tyvärr finns det inte många kvar som är lediga för närvarande. De bästa top-domänerna är .se, .nu och .com men de är inte tillgängliga. Det kommer hela tiden nya toppdomäner så det är värt att kolla om något tilltalande dyker upp då och då.
2. Ge din sajt ett namn där ledarskap ingår och helst är det enda ordet i titeln. Detta tillsammans med samma domännamn ger en enorm boost för din sajt. Det optimala är om domännamn och titel på sajten är identiska.
Det finns ett flertal sajter som inte har ordet ledarskap i titeln eller som domännamn men som ändå kommer högt. Räcker det då inte att en undersida har ordet ledarskap i titeln och i URL:en? Tydligen kan det göra det men om du vill slå dessa sajter i en sökning gör du bäst i att följa råd ett och två.
3. Se till att du på sajten, helst på förstasidan, har gott om substantiell text om ledarskap. Grundregeln är att mer text är bättre men egentligen ska det vara så mycket relevant text som möjligt. Det betyder att en kortare text som erbjuder mycket information om ledarskap kan vara bättre än en riktigt lång text där ordet ledarskap inte förekommer så ofta och där innehållet är pladder om annat än ledarskap. Var relevant.
4. Se till att ha undersidor om ledarskap som länkar till huvudsidan. Det blir bäst om man skapar ett nätverk med sidor om ungefär samma innehåll. Förstasidan kan vara en övergripande sida med länkar till sidor med fördjupande information. Dessa fördjupande sidorna ska länka tillbaka till huvudsidan för mer övergripande information.
5. Gör sajten attraktiv och tillgänglig. För mycket text utan bilder blir tungt. För många bilder utan substantiell text blir verkningslös. Skriv texten på en lättbegriplig svenska. Förtydliga svåra ord eller undvik svåra ord om det är möjligt.
Om du följer dessa fem råden är chansen stor att du kommer upp på förstasidan bland svenska sökare. Du kan naturligtvis göra på motsvarande sätt på engelska men där är det betydligt svårare att toppa. Om du verkligen vill försöka ska du ge det en chans. De grundläggande råden är desamma.